Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης βρίσκεται στους Αμπελόκηπους και σκοπός του σχολείου είναι η προετοιμασία, η ενθάρρυνση και στήριξη του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις τέχνες, η καλλιέργεια και η εκπαίδευση των δεξιοτήτων και κλίσεων που διαθέτουν και η κατάρτιση των νέων που επιθυμούν να ακολουθήσουν επαγγελματική κατεύθυνση στο χώρο του θεάτρου, του χορού και των εικαστικών τεχνών.
Η εγγραφή των μαθητών στην Α` τάξη των Γυμνασίων (Καλλιτεχνικών Σχολείων) γίνεται κατόπιν επιλογής, ανά κατεύθυνση. Κάθε μαθητής μπορεί να είναι υποψήφιος σε περισσότερες από μία κατευθύνσεις, και δεν στερείται το δικαίωμα να υποβάλει αίτηση για εισαγωγή σε Πειραματικά ή Μουσικά Γυμνάσια. Εάν επιλεγεί σε περισσότερες από μία κατευθύνσεις, θα εγγραφεί στην κατεύθυνση που θα επιλέξει ο ίδιος τελικά.
Οι γονείς των μαθητών που επιθυμούν να συμμετάσχουν τα παιδιά τους στη διαδικασία επιλογής οφείλουν να υποβάλουν αίτηση κατά το χρονικό διάστημα που θα ανακοινωθεί από το Υπουργείο Παιδείας και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης. Η διαδικασία επιλογής περιλαμβάνει εξετάσεις σε ειδικές επιτροπές για κάθε κατεύθυνση και διενεργείται κατά το χρονικό διάστημα του τέλους κάθε σχολικής χρονιάς.
Το Εργαστήρι Καλών Τεχνών Καψιδάκη προετοιμάζει με μεγάλη επιτυχία υποψήφιους μαθητές για το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο, μέσα από ασκήσεις παρόμοιες με αυτές που θα κληθούν να πραγματοποιήσουν όταν δώσουν εξετάσεις, στο τέλος της σχολικής χρονιάς.
Οι υποψήφιοι δύναται να χρησιμοποιήσουν την μια όψη της σχεδιαστικής επιφάνειας που έχει διαστάσεις 30×50 εκ. για δοκιμές- προσχέδια ώστε να καταλήξει στη τελική επιλογή της απόδοσης της ιδέας του, την οποία θα σχεδιάσει- ζωγραφίσει στην άλλη όψη της σχεδιαστικής επιφάνειας. Εάν κάποιος υποψήφιος ζητήσει επιπλέον χαρτί σχεδίου σε αντικατάσταση του πρώτου, του δίδεται και το πρώτο καταστρέφεται την ίδια στιγμή. Τα χρώματα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν είναι: υδατοχρώματα (τέμπερες, ακρυλικά χρώματα, ακουαρέλα), χρώματα παστέλ, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, μολύβι ΕΚΤΟΣ από λαδομπογιές. (80 μονάδες)
Γραπτή εξέταση: Οι υποψήφιοι μαθητές καλούνται στη συνέχεια να περιγράψουν σε ένα κείμενο (200 λέξεων περίπου) το έργο τους ή και τις σκέψεις τους πάνω σ’ αυτό. (20 μονάδες)